Citez mai jos anexa 12 cu normele respective :
" ANEXA nr. 12
Normele metodologice de facturare şi repartizare pe proprietari individuali
a consumului total de apă înregistrat la nivelul branşamentului condominiului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art.1. Prezenta metodologie este elaborată în baza prevederilor art. 21 alin. (2) lit.
e) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 şi art. 16 alin (2) lit. b)
din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.
Art.2. (1) Prevederile prezentei norme metodologice se aplică condominiilor, a căror
alimentare cu apă rece şi caldă, după caz, se realizează în sistem centralizat fiind branşate la
reţelele publice de distribuţie a apei, având instalaţiile interioare comune condominiului, unui
tronson sau unei scări a acestuia.
(3) Contoarele individuale de apă şi de energie termică pentru apa caldă montate la
nivelul apartamentelor pot fi utilizate doar ca repartitoare de costuri, montarea realizându-se
numai în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
(4) Dacă în perioada de exploatare a repartitoarelor de costuri procentul scade sub cel
stabilit de actele normative în vigoare ca urmare a renunţării unor proprietari la repartizarea
consumurilor pe baza repartitoarelor de costuri, repartizarea se efectuează în continuare
considerând respectivele spaţii cu destinaţie de locuinţă sau cu altă destinaţie ca fiind fără
repartitoare, consumul alocat pentru aceste spaţii se calculează conform prezentei
metodologii.
Art. 3. În sensul prezentei metodologii noţiunile de mai jos se definesc după cum
urmează:
3.1) apartament - parte dintr-un condominiu destinată locuirii, în regim de proprietate
individuală, care, împreună cu cota-parte din proprietatea comună, constituie o unitate de
proprietate imobiliară;
3.2) apă caldă – apa care a fost încălzită de furnizorul de energie termică, utilizată în
scopuri gospodăreşti sau igienico-sanitare;
3.3) autoritate de reglementare competentă – Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Servicii Comunitare de Utilităţi Publice – A.N.R.S.C.;
3.4) autorizaţie – act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare competentă,
prin care se acordă unei persoane juridice permisiunea de a monta, a pune în funcţiune, a
modifica, a repara şi a exploata sisteme de repartizare a costurilor;
3.5) branşament – partea din reţeaua publică de distribuţie a apei care face
legătura între reţeaua publică şi reţeaua interioară a unei incinte sau clădiri;
3.6) condominiu - imobil, bloc de locuinţe, clădire - o proprietate imobiliară din
care unele părţi sunt proprietăţi individuale, reprezentate din apartamente sau spaţii cu
altă destinaţie decât cea de locuinţă, iar restul, părţi aflate în proprietate comună. Prin
asimilare poate fi definit condominiu şi un tronson, cu una sau mai multe scări, din
cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună;
3.7) contor de branşament - aparat de măsurare, supus controlului metrologic de
stat, care se montează pe branşament, la limita proprietăţii utilizatorului, utilizat la
facturarea cantităţilor furnizate, pe baza înregistrărilor acestuia;
3.8) contor de apartament – contor de apă sau de energie termică pentru apa
caldă, după caz, montat la nivel de apartament, în cazul sistemului de distribuţie
orizontală, utilizat ca repartitor de costuri în cadrul unui condominiu;
3.9) instalaţii de utilizare - totalitatea instalaţiilor şi receptoarelor prin intermediul
cărora se asigură consumul de apă;
3.10) repartitor de costuri - aparat ale cărui indicaţii sunt adimensionale din fabricaţie,
sau sunt considerate ca având indicaţiile exprimate în unităţi adimensionale, în cazul
contoarelor utilizate ca repartitoare de costuri, destinat utilizării în cadrul sistemelor de
repartizare a costurilor, în scopul stabilirii cantităţii de apă care trece prin acesta;
3.11) repartizare a costurilor - totalitatea acţiunilor şi activităţilor desfăşurate de
operator/asociatia de proprietari, după caz, în scopul repartizării costurilor pe proprietăţi
individuale din imobilele tip condominiu.
3.12) unitate de calcul – ansamblu format dintr-un contor şi repartitoarele de costuri
aferente, montate în instalaţia de utilizare, alimentate exclusiv prin acel contor;
3.14) unităţi de consum – diferenţa indecşilor înregistraţi de un aparat utilizat ca
repartitor de costuri pe perioada de consum pentru care se realizează repartizarea
consumurilor;
CAPITOLUL II
REPARTIZAREA CONSUMURILOR DE APĂ
Art. 4. Consumul de apă se defalcă astfel:
a) Consum comun de apă;
b) Consum individual aferent spaţiului cu destinaţie de locuinţă sau altă destinaţie aflat
în proprietatea sau folosinţa persoanelor fizice sau juridice.
Art. 5. Cantitatea de apă ce se repartizează fiecărui proprietar se stabileşte ca
sumă între cota parte din consumul comun şi cel individual de apă si poate fi determinata
de:
-operator pe baza procedurii prezentate in actualul Regulament
-asociatia de proprietari/imputerniciti ai proprietarilor pe baza propriilor
proceduri
Art. 6. (1) Citirea indecşilor repartitoarelor de costuri pentru apă se face de către
persoana desemnată de asociaţia de proprietari/locatari, sefi scara sau de reprezentanti ai
operatorului serviciului de alimentare cu apa si canalizare, împreună cu proprietarul spaţiului
cu destinaţie de locuinţă sau cu altă destinaţie, în aceeaşi zi în care se citesc contoarele
montate la branşamente, citindu-se şi indecşii repartitoarelor de costuri pentru apă montate în
instalaţiile de utilizare comune.
(2)Sefii de scara imputerniciti sa efectueze citirea contoarelor de apartamente pentru
blocurile unde operatorul a preluat facturarea si incasarea serviciilor vor fi scutiti de plata
cantitatii de apa consumata, dar nu mai mult de 6 mc, cantitate ce va fi redistribuita.
(3) Citirea indecşilor se efectuează cu trei zecimale. O unitate de consum este
reprezentată de cifra cea mai nesemnificativă a decadei marcate cu culoare neagră sau a
cadranului cu factorul de multiplicare x 1, iar submultiplii sunt cei marcaţi cu culoare roşie,
poziţionaţi după semnul de virgulă sau pe cadranele cu factorii de multiplicare x 0,1, x 0,001 x
0,0001.
(4) Valorile citite la fiecare repartitor se trec într-un tabel care va cuprinde:
a) data;
b) numărul apartamentului sau denumirea spaţiului comun;
c) numele proprietarului;
d) valorile indecşilor;
e) starea sigiliilor;
f) starea instalaţiei sanitare interioare, cu menţionarea eventualelor defecţiuni;
g) semnătura de confirmare a proprietarului.
Art. 7. (1) Citirea se poate realiza şi de către proprietar, caz în care reprezentantul
legal al asociaţiei de proprietari/locatari, respectiv al operatorului, are obligaţia de a
centraliza datele şi a face verificări privind corectitudinea datelor transmise cel puţin
trimestrial.
(2) In situatia in care se constata ruperea sigiliului sau a inelului de siguranta la
unul dintre contoare apartamentul respectiv va fi impus la plata unei cantitati
reprezentand de 5 ori consumul in pausal pentru fiecare persoana din apartamentul
respectiv din luna curenta.In lunile urmatoare apartamentul respectiv va fi considerat
necontorizat daca nu procedeaza verificarea si sigilarea contoarelor gasite in neregula,
consum ce nu se va adauga la index.
(3) Spaţiul cu destinaţie de locuinţă sau altă destinaţie se consideră ca fiind fără
repartitoare de costuri şi în cazul în care timp de trei luni nu se permite citirea
repartitoarelor, consumul alocat după această perioadă este in sistem pausal, consum
ce nu se adauga la index.
(4) Consumul in sistem pausal reprezinta un consum lunar de 3,3 mc/persoana/luna
pentru apa calda si 5,1 mc/persoana/luna pentru apa rece, iar la apartamentele fara serviciul
de apa calda de consum, consumul in sistem pausal de apa va fi de 8,4
mc/persoana/luna.
(5)-La 30 zile dupa expirarea termenului de valabilitate metrologica daca nu s-a
facut verificarea contoarelor de apartament, apartamentul respectiv va fi considerat
necontorizat chiar daca are numai un contor expirat.
(6)Daca se constata ca montajul este executat incorect se procedeaza la
atentionarea proprietarului si pana la remedire consumul inregistrat de aparatele
respective se dubleaza, consum ce nu se adauga la index.
(7)Daca se constata sustrageri de apa(necontorizate), apartamentul respectiv se
considera necontorizat pana la remedirea improvizatiei, iar consumul va fi considerat
de 5 ori consumul in pausal pentru fiecare persoana din apartament, consum ce nu se
adauga la index.
(8)Daca un proprietar nu admite accesul sefului de scara sau reprezentantului
operatorului de servicii pentru verificare sau citire contoare apartamentul respectiv se
considera necontorizat.
(9)In situatia in care intr-un condominiu exista spatii cu alta destinatie decat cea de
locuinta care consuma din bransamentul comun al blocului, spatiile respective vor suporta
o cota parte din cantitatea rezultata ca diferenta dintre consumul inregistrat de contorul
general al blocului si suma consumurilor din bloc pana la executarea separarii
bransamentului.
(10)Pentru repartizarea spatiilor cu alta destinatie a cotei de diferenta rezultata pe bloc
in condominiile care nu sunt preluate in facturare/incasare de operatorul serviciului, asociatia
de proprietari are obligatia de a transmite pana la sfarsitul lunii suma consumurilor de apa
pentru spatiile cu destinatie de locuinta.Daca asociatia de proprietari nu transmite
datele de mai sus in luna respectiva agentului economic din blocul respectiv i se
factureaza cantitatea inregistrata pe contoarele proprii.
(11)In situatia in care se solicita scutirea de la plata consumului individual de apa
inregistrat pe repartitoare pentru o perioada cat apartamentul este nelocuit, proprietarii
apartamentelor respective trebuie sa instiinteze in scris operatorul serviciului de alimentare
cu apa cu acte doveditoare solicitarii.
(12)Orice sesizare legata de modul de stabilire a consumurilor, de elementele care
stau la baza stabilirii consumurilor, se ia in calcul din luna imediat urmatoare sesizarii(in
conditiile in care sesizarea este indreptatita).
(13)In situatia in care intr-o luna nu se efectueaza citirea contoarelor din
apartament proprietarii nefiind prezenti in luna respectiva consumul va fi estimat, ca fiind
egal cu consumul lunii precedente.
Art. 8. Dacă din motive întemeiate proprietarul spaţiului cu destinaţie de locuinţă nu
poate efectua citirea sau nu poate asigura accesul în perioada stabilită pentru citirea
repartitoarelor de costuri pentru apă, se ia în considerare consumul aferent citirii anterioare ori
unei perioade similare, urmând ca regularizarea să se facă luna următoare.
Art.9. Condominiile care au montate contoare individuale în căminul de branşament în
procent de peste 50% vor fi facturate în baza indicaţiilor aparatelor de măsură. Pentru restul
apartamentelor din condominiu care nu au montate contoare în căminul de branşament
consumul se stabileşte în conformitate cu Ord.29/N/1993 al MLPAT "
https://asociatia11.files.wordpress.com/2012/12/norme-metod-de-facturare-anexa-12-extras.pdf
marți, 12 mai 2015
duminică, 29 iunie 2014
Republicare oficiala. Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice
LEGE nr.61 din 27 septembrie 1991
pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice
pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice
Art. 1. - Pentru asigurarea climatului de ordine şi linişte publică
necesar desfăşurării normale a activităţii economice şi social-culturale şi
promovarea unor relaţii civilizate în viaţa cotidiană, cetăţenii sunt obligaţi
să aibă un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor ţării
şi al normelor de convieţuire socială.
Art. 2. - Constituie contravenţie săvârşirea oricăreia dintre
următoarele fapte, dacă nu sunt comise în astfel de condiţii încât, potrivit
legii penale, să fie considerate infracţiuni:
1) săvârşirea în public de fapte, acte sau
gesturi, obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare,
ameninţări cu acte de violenţă împotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de
natură să tulbure ordinea şi liniştea publică sau să provoace indignarea
cetăţenilor ori să lezeze demnitatea şi onoarea acestora sau a instituţiilor
publice;
2) constituirea unui grup format din trei sau
mai multe persoane, în scopul de a săvârşi acţiuni ilicite, contrare ordinii şi
liniştii publice şi normelor de convieţuire socială, precum şi actele de
încurajare sau sprijinire, sub orice formă, a unor astfel de grupuri de
persoane, care incită la dezordine socială;
3) apelarea, în mod repetat, la mila
publicului, de către o persoană aptă de muncă, precum şi determinarea unei
persoane la săvârşirea unor astfel de fapte;
4) aruncarea asupra unei persoane, construcţii
sau asupra unui mijloc de transport cu obiecte de orice fel, cu substanţe
inflamante, iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, corosive sau care
murdăresc, dacă nu s-au produs vătămări ale integrităţii corporale sau
sănătăţii ori pagube materiale;
5) organizarea, îngăduirea sau participarea la
jocuri de noroc - altele decât cele autorizate potrivit legii - de natură să
lezeze bunele moravuri;
6) atragerea de persoane, sub orice formă,
săvârşită în localuri, parcuri, pe străzi sau în alte locuri publice în vederea
practicării de raporturi sexuale cu acestea spre a obţine foloase materiale,
precum şi îndemnul sau determinarea, în acelaşi scop, a unei persoane la
săvârşirea unor astfel de fapte;
7) acceptarea sau tolerarea practicării
faptelor prevăzute la pct. 6) în hoteluri, moteluri, campinguri, baruri,
restaurante, cluburi, pensiuni, discoteci sau în anexele acestora de către
patronii sau administratorii ori conducătorii localurilor respective;
8) portul, fără drept, în locurile şi
împrejurările în care s-ar putea primejdui viaţa sau integritatea corporală a
persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea şi liniştea publică, al cuţitului,
pumnalului, şişului, boxului, castetului ori al altor asemenea obiecte
fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, împungere sau lovire, precum
şi folosirea în asemenea locuri sau împrejurări a armelor cu aer comprimat sau
cu gaze comprimate, a obiectelor de distracţie pe bază de amestecuri
pirotehnice ori a dispozitivelor pentru şocuri electrice;
9) importul sau procurarea din ţară, în
vederea comercializ ării, de arme cu aer comprimat sau cu gaze comprimate care
imprimă proiectilului o viteză mai mare de 220 m/s. Se exceptează de la această
prevedere armele cu aer comprimat sau cu gaze comprimate destinate pentru a fi
folosite la antrenamente şi competiţii de către Federaţia Română de Tir, de
cluburile şi asociaţiile sportive cu secţii de tir, afiliate la această
federaţie, care pot dobândi, deţine şi folosi arme din această categorie
conform standardelor sportive internaţionale;
10) comercializarea armelor cu aer comprimat
sau cu gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau
vânătoare în alte locuri decât în magazinele autorizate să efectueze operaţiuni
cu arme de foc şi muniţii;
11) vânzarea armelor cu aer comprimat sau cu
gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau vânătoare persoanelor
care nu au împlinit vârsta de 18 ani, persoanelor care au săvârşit acte de
violenţă menţionate în cazierul judiciar, precum şi persoanelor care suferă de
boli neuropsihice menţionate în certificatul de sănătate eliberat de
policlinica teritorială;
12) neţinerea evidenţei de către magazinele
autorizate a cumpărătorilor armelor prevăzute la pct. 10) în registre speciale,
vizate de organele de poliţie, în care vor fi menţionate datele de stare
civilă, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate ale cumpărătorului,
numărul cazierului judiciar, numărul certificatului de sănătate neuropsihică,
cu denumirea policlinicii teritoriale, precum şi caracteristicile armei
vândute.
Dacă cumpărătorul este titular al unui permis
de armă, este scutit de obligaţia de a prezenta cazierul judiciar şi
certificatul de sănătate neuropsihică, iar dacă cumpărătorul este titular al
unui permis de conducere, acesta este obligat să prezinte numai cazierul
judiciar;
13) alarmarea publicului, a organelor
specializate pentru a interveni în caz de pericol ori a organelor de menţinere
a ordinii publice, prin darea semnalelor de pericol sau, după caz, prin
solicitarea intervenţiei la faţa locului, fără motiv întemeiat;
14) întreruperea curentului electric sau
stingerea, fără drept, a lămpilor ce servesc la iluminatul public pe străzi, în
parcuri, săli de spectacol sau în alte locuri publice;
15) pătrunderea, cu încălcarea normelor legale
de acces, în sediile autorităţilor publice centrale şi locale, instituţiilor
publice, instituţiilor de învăţământ şi spaţiilor aparţinând acestora,
indiferent de destinaţia lor, regiilor autonome, societăţilor comerciale,
partidelor sau altor formaţiuni politice, organizaţiilor guvernamentale şi
neguvernamentale, ambasadelor şi reprezentanţelor altor state ori ale
organizaţiilor internaţionale de pe teritoriul României, precum şi ocuparea
fără drept a terenurilor aparţinând ambasadelor şi reprezentanţelor sau a
terenurilor situate în perimetrul acestora ori refuzul de a le părăsi la cererea
organelor de ordine;
16) scrierea sau desenarea, fără drept, pe
pereţii clădirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinţă comună aflate în
locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora, precum şi dezlipirea
sau distrugerea, fără drept, a reclamelor, anunţurilor şi afişelor legal expuse
în locuri anume destinate;
17) nerespectarea măsurilor de ordine sau a
regulilor stabilite pentru buna desfăşurare a manifestărilor culturalsportive;
18) deteriorarea, ridicarea sau mutarea, fără
drept, a semnelor sau indicatoarelor de orientare turistică şi rutieră ori a
celor care semnalează existenţa unui pericol pentru viaţa persoanelor;
19) lăsarea în libertate ori fără supraveghere
a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri;
20) refuzul consumatorului de a părăsi un
local public în care se consumă băuturi alcoolice, după ora de închidere sau la
cererea îndreptăţită a unui salariat al localului;
21) servirea consumatorilor cu băuturi
alcoolice în localurile publice şi în afara acestora, în zilele şi la orele
când, potrivit dispoziţiilor legale, acestea sunt închise sau este interzisă
desfacerea băuturilor alcoolice ori după ora de închidere stabilită prin
autorizaţia de funcţionare;
22) servirea cu băuturi alcoolice în localuri
publice şi în afara acestora pe timpul desfăşurării adunărilor publice,
grevelor, manifestărilor sportive sau altor asemenea întruniri publice, în
imediata apropiere, precum şi consumul de băuturi alcoolice în astfel de
condiţii de către participanţi;
23) desfacerea băuturilor alcoolice sau
comercializarea acestora în spaţii amenajate la intrarea sau în curţile
spitalelor şi ale altor unităţi sanitare, centrelor de plasament al minorilor,
unităţilor sau instituţiilor de învăţământ, pe trotuarele sau aleile de acces
ale acestora, precum şi în bufetele de incintă din aceste locuri sau în spaţii
productive;
24) servirea cu băuturi alcoolice, în
localurile publice, a consumatorilor aflaţi în vădită stare de ebrietate,
precum şi a minorilor;
25) consumul de băuturi alcoolice pe străzi,
în parcuri, săli de spectacole, stadioane sau în alte locuri publice;
26) provocarea ori participarea efectivă la
scandal, în locuri sau localuri publice;
27) neasigurarea de către responsabili sau
patroni, prin personal propriu sau specializat, a ordinii publice în localuri
publice, hoteluri, moteluri, campinguri, cluburi, pensiuni, discoteci şi în
alte locuri de distracţie sau de agrement pe care le conduc, precum şi refuzul
acestora de a acorda sprijin organelor în drept pentru restabilirea în locurile
respective a ordinii publice sau pentru luarea măsurilor împotriva persoanelor
care au încălcat legea;
28) tulburarea, fără drept, a liniştii
locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin
strigăte sau larmă;
29) tulburarea liniştii locatarilor între
orele 22,00-8,00, prin producerea de zgomote, larmă sau prin folosirea oricărui
aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare în localurile sau în
sediile persoanelor juridice situate în imobile cu destinaţia de locuinţe sau
în imediata vecinătate a acestora;
30) alungarea din locuinţa comună a soţului
sau soţiei, a copiilor, precum şi a oricărei alte persoane aflate în
întreţinere;
31) nerespectarea măsurilor de ordine luate de
organele competente în caz de calamităţi naturale sau alte pericole publice;
32) nerespectarea măsurii de suspendare,
dispusă conform dispoziţiilor art. 3 alin. 2 şi 3;
33) refuzul unei persoane de a da relaţii
pentru stabilirea identităţii sale, de a se legitima cu actul de identitate sau
de a se prezenta la sediul poliţiei, la cererea ori la invitaţia justificată a
organelor de urmărire penală sau de menţinere a ordinii publice, aflate în
exercitarea atribuţiilor de serviciu;
34) împiedicarea sub orice formă a organului
de urmărire penală sau de menţinere a ordinii publice de a-şi îndeplini
obligaţiile de serviciu privind legitimarea sau conducerea unei persoane la
sediul poliţiei ori al altui organ de stat de a lua măsurile necesare pentru
menţinerea ori restabilirea ordinii publice;
35) îndemnul sub orice formă al minorilor la
săvârşirea de contravenţii;
36) neluarea de către părinţi sau de către
persoanele cărora li s-a încredinţat spre creştere şi educare un minor în
vârstă de până la 16 ani sau care au în îngrijire un alienat ori debil mintal a
măsurilor necesare pentru a-l împiedica de la fapte de vagabondaj, cerşetorie
sau prostitu ţie;
37) lăsarea fără supraveghere a unui bolnav
mintal periculos, de către persoanele care au îndatorirea de a-l îngriji sau de
a-l păzi, precum şi neanunţarea organelor sanitare sau ale poliţiei în caz de
scăpare de sub pază sau supraveghere.
Art. 3. - Contravenţiile prevăzute la art. 2 se sancţionează după cum
urmează:
a) cu amendă de la 80.000 lei la 400.000 lei,
cele prevăzute la pct. 3), 4), 13), 16), 19), 20), 24), 25), 33), 36) şi 37);
b) cu amendă de la 150.000 lei la 800.000 lei
sau cu închisoare contravenţională de la 15 zile la 3 luni, cele prevăzute la
pct. 1), 14), 18), 23), 26), 28), 30) şi 34);
c) cu amendă de la 400.000 lei la 2.000.000
lei sau cu închisoare contravenţională de la o lună la 6 luni, cele prevăzute
la pct. 2), 5), 6), 7), 8), 9), 10), 11), 12), 15), 17), 21), 22), 27), 29),
31) şi 35);
d) cu amendă de la 1.500.000 lei la 3.000.000
lei sau cu închisoare contravenţională de la 3 luni la 6 luni, fapta prevăzută
la pct. 32).
În
cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 7), 22) şi 27) se
dispune şi măsura suspendării activit ăţii localului public pe o perioadă
cuprinsă între 10 şi 30 de zile.
În
cazul repetării contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 21), 23), 24) şi 29)
se dispune, de asemenea, măsura suspendării activităţii localului public pe o
perioadă cuprinsă între 10 şi 30 de zile.
În
cazul săvârşirii contravenţiei prevăzute la art. 2 pct. 32) se dispune
retragerea autorizaţiei de funcţionare a localului public.
Suspendarea
activităţii localului public ori retragerea autorizaţiei de funcţionare a
acestuia se dispune de către organul care a eliberat autorizaţia, la propunerea
organului constatator, căruia i se comunică în scris măsura luată, în termen de
5 zile de la data sesizării.
În
cazul contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 35), 36) şi 37), sesizarea se
poate face şi de către organele de ocrotire socială.
Sancţiunea
amenzii poate fi aplicată şi persoanei juridice.
Art. 4. - Sancţiunea închisorii contravenţionale poate fi aplicată
minorilor numai dacă au împlinit vârsta de 16 ani; în acest caz limitele
sancţiunii prevăzute în prezenta lege se reduc la jumătate.
În
cazul minorilor care nu au împlinit vârsta de 16 ani se aplică prevederile
Legii privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
Art. 5. - Dacă o persoană a săvârşit mai multe contraven ţii,
constatate prin acelaşi proces-verbal, în cazul în care pentru toate faptele
sau numai pentru unele dintre ele s-a stabilit sancţiunea închisorii
contravenţionale, se va aplica o singură sancţiune, care nu va putea depăşi 6
luni, iar dacă contravenientul este un minor care a împlinit 16 ani, sancţiunea
aplicată nu va depăşi 3 luni.
Art. 6. - Sunt supuse confiscării lucrurile care au servit la
săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 2 pct. 4), 5) şi 8), dacă sunt ale
contravenientului, precum şi lucrurile dobândite prin săvârşirea
contravenţiilor, dacă nu sunt restituite persoanei vătămate.
În
cazul contravenţiei prevăzute la art. 2 pct. 30) este necesară plângerea părţii
vătămate. Retragerea plângerii ori împăcarea părţilor înlătură răspunderea
făptuitorului. Organele constatatoare sunt abilitate să restabilească situaţia
anterioară.
Art. 7. - Contravenţiile se constată de către primar, împuterniciţii
acestuia, de către ofiţerii sau subofiţerii de poliţie ori de către ofiţerii,
maiştrii militari, subofiţerii sau militarii din jandarmerie, angajaţi pe bază
de contract. În cazul contravenţiilor pentru care legea prevede sancţiunea
amenzii, agentul constatator, o dată cu constatarea aplică şi sancţiunea.
Art. 8. - Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor
prin care s-a aplicat sancţiunea amenzii se poate face plângere în termen de 15
zile de la comunicarea acestuia.
Art. 9. - Plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei
se soluţionează de judecătorie.
Art. 10. - În cazul contravenţiilor pentru care legea prevede şi
sancţiunea închisorii contravenţionale, dacă agentul constatator apreciază că
sancţiunea amenzii este îndestulătoare, aplică amenda, procedând potrivit
dispoziţiilor Legii privind stabilirea şi sancţionarea contraven ţiilor.
În
caz contrar, procesul-verbal de constatare se trimite de îndată judecătoriei în
a cărei rază teritorială a fost săvârşită contravenţia. Ministrul justiţiei
poate dispune ca în municipiul Bucureşti soluţionarea unor asemenea cauze să se
facă la anumite judecătorii.
Dacă
identitatea sau domiciliul făptuitorului nu poate fi stabilit şi există temere
de dispariţie a acestuia, organul de poliţie va conduce de îndată pe făptuitor
înaintea instanţei de judecată. În situaţia în care trimiterea nu se va putea
face de îndată, organul de poliţie, pe baza unui proces-verbal motivat, va
putea reţine contravenientul, pe care îl va înainta instanţei de judecată în
cel mult 24 de ore de la constatarea contravenţiei.
Judecarea
cauzei va avea loc şi în zilele nelucrătoare.
Art. 11. - În cazul proceselor-verbale de constatare a
contravenţiilor, întocmite de organele primăriilor şi ale jandarmeriei, faţă de
care se apreciază că sancţiunea amenzii este neîndestulătoare, procesul-verbal
de constatare se trimite de îndată celui mai apropiat organ de poliţie pentru
ca acesta, dacă este cazul, să îl reţină pe făptuitor şi să îl înainteze
instanţei de judecată.
Art. 12. - Preşedintele judecătoriei fixează termen de urgenţă, cu
citarea contravenientului.
Agentul
care a constatat contravenţia sau organul din care acesta face parte nu se
citează.
În
situaţia în care contravenientul este reţinut, cauza se judecă în ziua
sesizării instanţei, în afară de cazul în care este necesară administrarea unor
probe. În acest caz, judecarea se va face în cel mult 5 zile, contravenientul
putând fi arestat preventiv pe baza mandatului emis de instanţă.
Art. 13. - Completul de judecată este format dintr-un singur judecător.
În
cazul în care contravenientul este reţinut, este arestat sau este minor,
participarea procurorului la judecată este obligatorie. Totodată, se va asigura
acestora asistenţa juridic ă necesară, în condiţiile legii. Instanţa va dispune
citarea părinţilor sau a reprezentantului legal al minorului. Instanţa se
pronunţă asupra legalităţii şi temeiniciei procesuluiverbal şi, după caz,
aplică sancţiunea şi ia măsura confiscării ori anulează procesul-verbal.
Art. 14. - Hotărârea instanţei de judecată este executorie.
Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la
pronunţare, dacă a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, dacă a fost
lipsă. Procurorul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la
pronunţare.
Cererea
de reexaminare se soluţionează în termen de 3 zile de aceeaşi instanţă, în
complet format din 2 judecători.
Preşedintele
judecătoriei poate suspenda, până la soluţionare, executarea sancţiunii
aplicate. Hotărârea dată în cererea de reexaminare este definitivă.
Art. 15. - Executarea hotărârii judecătoreşti, în ceea ce priveşte
închisoarea contravenţională, se face potrivit dispozi ţiilor Codului de
procedură penală, care se aplică în mod corespunzător.
Sancţiunea
închisorii contravenţionale se execută în arestul poliţiei sau în locuri anume
destinate ale penitenciarelor, stabilite de ministrul justiţiei.
În
timpul executării închisorii contravenţionale, cei sancţionaţi sunt obligaţi să
presteze activităţi de interes public, pentru care sunt apţi. Regimul de
executare a închisorii contravenţionale se stabileşte de lege. Executarea
sancţiunii închisorii contravenţionale se prescrie în termen de un an de la
data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti.
Art. 16. - Contravenientul are obligaţia să achite amenda şi să
depună recipisa de achitare a acesteia la organul constatator, în termen de 30
de zile de la rămânerea definitivă a sancţiunii.
Dacă
amenda nu a fost achitată în acest termen, organul din care face parte agentul
constatator va sesiza instanţa de judecată pe raza căreia s-a săvârşit
contraven ţia, în vederea transformării amenzii în închisoare contraven
ţională.
Instanţa
fixează termen de urgenţă, cu citarea contravenientului, procedând la
transformarea amenzii în închisoare contravenţională.
Pentru
motive temeinice, în mod excepţional, instanţa poate acorda un nou termen de
plată de cel mult 30 de zile sau poate dispune eşalonarea plăţii într-un termen
de cel mult 3 luni.
Dacă
amenda nu a fost achitată de către contravenient până la expirarea termenului
fixat şi se constată că acesta se sustrage cu rea-credinţă, instanţa va dispune
transformarea acesteia în închisoare contravenţională, ţinând seama de partea
din amendă rămasă neachitată. Transformarea amenzii în închisoare contravenţională
se va face socotind o zi de închisoare pentru o sumă stabilită şi reactualizată
prin hotărâre a Guvernului, fără a se putea depăşi maximul special al
închisorii contravenţionale prevăzute ca sancţiune alternativă la contravenţia
săvârşită. Pentru contravenţiile săvârşite de minorii care au împlinit 16 ani,
maximul închisorii contravenţionale, rezultat prin transformarea amenzii, nu
poate depăşi 3 luni. Instanţa va înceta acţiunea de transformare a amenzii în
închisoare contravenţională în situaţia în care contravenientul achită amenda
până la pronunţarea hotărârii.
Art. 17. - În cazul în care contravenţiile prevăzute în prezenta
lege sunt săvârşite de un militar, procesul-verbal de constatare se trimite
comandantului unităţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica,
dacă procesulverbal este întemeiat, sancţiuni potrivit Regulamentului
disciplinei militare.
În
situaţia în care contravenientul este încorporat pentru îndeplinirea
serviciului militar înainte de pronunţarea hotărârii judecătoreşti ori înainte
de începerea executării sancţiunii închisorii contravenţionale, procesul-verbal
sau, după caz, hotărârea se trimite, de asemenea, comandantului unităţii din
care face parte contravenientul, spre a i se aplica o sancţiune potrivit
Regulamentului disciplinei militare.
Art
18. - Dispoziţiile prezentei legi se întregesc cu prevederile Legii privind
stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia dispoziţiilor privind
plata a jumătate din minimul amenzii.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr.153 din 24 martie 1970
pentru stabilirea şi sancţionarea unor contravenţii privind regulile de
convieţuire socială, ordinea şi liniştea publică, art. 6 din Decretul nr.76 din 15 iulie 1975,
precum şi orice alte dispozi ţii contrare.
FONDUL DE REPARATII
FONDUL DE REPARATII se constituie prin contributia lunara a tuturor
proprietarilor, proportional cu cota-parte indiviza din proprietatea comuna,
pana la limita maxima aprobata de Adunarea Generala a asociatiei, intrunita
la fiecare inceput de an, la stabilirea bugetului anual de venituri si cheltuieli
(BVC) in functie de necesitatile, prioritatile stabilite de Comitetul Executiv
la propunerile administratorului.
Dupa efectuarea platilor din bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei
pentru lucrari care depasesc ca valoare fonul de reparatii acumulat pana la data
executiei lucrarii, fondul de reparatii se reintregeste lunar prin contributia
fiecarui proprietar. Sumele ramase necheltuite la sfarsitul anului fie se restituie
proprietarilor, fie, mai indicat, se constituie intr-un depozit bancar urmând a fi
incluse in bugetul anual urmator, hotararea cu privire la destinatia acestora
luand-o Adunarea Generala a asociatiei.
In momentul pierderii calitatii de membru al Asociatiei de Proprietari sau de
proprietar in cadrul condominiului fondul de reparatii nu se restituie, acesta
urmand a fi alimentat in continuare de viitorul proprietar.
proprietarilor, proportional cu cota-parte indiviza din proprietatea comuna,
pana la limita maxima aprobata de Adunarea Generala a asociatiei, intrunita
la fiecare inceput de an, la stabilirea bugetului anual de venituri si cheltuieli
(BVC) in functie de necesitatile, prioritatile stabilite de Comitetul Executiv
la propunerile administratorului.
Dupa efectuarea platilor din bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei
pentru lucrari care depasesc ca valoare fonul de reparatii acumulat pana la data
executiei lucrarii, fondul de reparatii se reintregeste lunar prin contributia
fiecarui proprietar. Sumele ramase necheltuite la sfarsitul anului fie se restituie
proprietarilor, fie, mai indicat, se constituie intr-un depozit bancar urmând a fi
incluse in bugetul anual urmator, hotararea cu privire la destinatia acestora
luand-o Adunarea Generala a asociatiei.
In momentul pierderii calitatii de membru al Asociatiei de Proprietari sau de
proprietar in cadrul condominiului fondul de reparatii nu se restituie, acesta
urmand a fi alimentat in continuare de viitorul proprietar.
Conditii obligatorii la montarea contoarelor pasante (individuale) de apartament
Conditii obligatorii la montarea
contoarelor pasante (individuale) de apartament
1. Proprietarii de apartamente si spatii cu alta destinatie decat aceea de
locuinta au dreptul sa-si contorizeze consumurile proprii de apa rece si
apa calda in conditiile prezentului regulament.
Pentru montarea contoarelor pasante în apartamente sau spatii cu alta destinatie
decat aceea de locuinta nu este obligatoriu acordul Asociatiei de Proprietari.
Trebuiesc îndeplinite urmatoarele conditii:
a) Sa existe contorul de bransament de cladire sau de scara. Pentru
contoarele individuale montate in situatia inexistentei contorului de cladire sau
de scara si/sau pentru montajele curente, numai prin hotararea Adunarii
Generale, se pot aplica prevederile art. 6 alin. (2) din Regulamentul privind
contorizarea individuala emis de F.A.P.R.
Pentru masurarea consumului pe scara sau pe cladire/tronson de cladire, in
situatia inexistentei contorului de cladire sau de scara, asociatia de proprietari
poate monta contoare pasante in conditiile prevazute la lit. b)-g).
b) Contoarele trebuie sa aiba aprobare de model eliberata de Biroul Român
de Metrologie Legala (B.R.M.L.) si Certificat de garantie.
c) Montajul se face de catre societati sau persoane fizice autorizate de catre
B.R.M.L.
d) Daca este necesar se va obtine avizul de modificare a instalatiei de catre
firma sau persoana care executa montajul de la institutii specializate. Daca se
efectueaza modificarea instalatiei, portiunea de instalatie dezafectata se va
sigila sau va fi eliminata de catre executantul lucrarii.
e) Montajul trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu supapa de sens pe
ambele racorduri (de apa rece si apa calda).
f) Pentru protejarea contoarelor se vor monta filtre mecanice.
g) La data incheierii Procesului-verbal de receptie a lucrarii montajul sa fie
sigilat iar montajul va fi astfel realizat incat sa nu permita interventii din partea
proprietarului asupra contorului.
La data emiterii Procesul-verbal de receptie va cuprinde obligatoriu si indexul
contoarelor montate. Valorile astfel consemnate sunt valori de baza pentru
calculul din cadrul asociatiei de proprietari.
h) La data contractarii lucrarii proprietarul are obligatia sa anunte, în scris,
Comitetul Executiv al Asociatiei de Proprietari (Presedintele) cu privire la
contorizarea individuala (anexa nr. 1 a din Regulament). Comitetul Executiv/
Presedintele are obligatia sa aplice prevederile H.G. nr. 400/2003 art. 42 si sa
convoace de urgenta Adunarea Generala extraordinara a proprietarilor asociati.
Pana la data intrunirii Adunarii Generale Comitetul Executiv are obligatia sa
pregateasca Proiectul de Hotarare conform prevederilor de la art. 4 din
Regulament.
i) Proprietarul va permite persoanei sau persoanelor împuternicite de
Asociatia de Proprietari sa verifice indexul si starea sigiliilor montajului in
totalitatea sa.
In situatia in care proprietarul sau chiriasul acestuia nu permit accesul atunci
apartamentul respectiv va fi considerat apartament necontorizat individual.
2. Asociatia de Proprietari va face cunoscute conditiile de la pct. 1 lit. a-i
precum si conditiile stabilite conform prevederilor de la art. 4 tuturor
proprietarilor prin afisare la avizier.
Daca in urma contorizarii individuale apar diferente de citire a
consumului intre contorul de bransament si suma contoarelor individuale
diferente de ordinul a 15-30% datorita faptului ca necesarul de apa pe
imobil scade sub parametrii stabiliti la data proiectarii si executiei
bransamentului, asociatia de proprietari, va solicita furnizorului
redimensionarea contorului de bransament la parametrii de consum
actuali.
contoarelor pasante (individuale) de apartament
1. Proprietarii de apartamente si spatii cu alta destinatie decat aceea de
locuinta au dreptul sa-si contorizeze consumurile proprii de apa rece si
apa calda in conditiile prezentului regulament.
Pentru montarea contoarelor pasante în apartamente sau spatii cu alta destinatie
decat aceea de locuinta nu este obligatoriu acordul Asociatiei de Proprietari.
Trebuiesc îndeplinite urmatoarele conditii:
a) Sa existe contorul de bransament de cladire sau de scara. Pentru
contoarele individuale montate in situatia inexistentei contorului de cladire sau
de scara si/sau pentru montajele curente, numai prin hotararea Adunarii
Generale, se pot aplica prevederile art. 6 alin. (2) din Regulamentul privind
contorizarea individuala emis de F.A.P.R.
Pentru masurarea consumului pe scara sau pe cladire/tronson de cladire, in
situatia inexistentei contorului de cladire sau de scara, asociatia de proprietari
poate monta contoare pasante in conditiile prevazute la lit. b)-g).
b) Contoarele trebuie sa aiba aprobare de model eliberata de Biroul Român
de Metrologie Legala (B.R.M.L.) si Certificat de garantie.
c) Montajul se face de catre societati sau persoane fizice autorizate de catre
B.R.M.L.
d) Daca este necesar se va obtine avizul de modificare a instalatiei de catre
firma sau persoana care executa montajul de la institutii specializate. Daca se
efectueaza modificarea instalatiei, portiunea de instalatie dezafectata se va
sigila sau va fi eliminata de catre executantul lucrarii.
e) Montajul trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu supapa de sens pe
ambele racorduri (de apa rece si apa calda).
f) Pentru protejarea contoarelor se vor monta filtre mecanice.
g) La data incheierii Procesului-verbal de receptie a lucrarii montajul sa fie
sigilat iar montajul va fi astfel realizat incat sa nu permita interventii din partea
proprietarului asupra contorului.
La data emiterii Procesul-verbal de receptie va cuprinde obligatoriu si indexul
contoarelor montate. Valorile astfel consemnate sunt valori de baza pentru
calculul din cadrul asociatiei de proprietari.
h) La data contractarii lucrarii proprietarul are obligatia sa anunte, în scris,
Comitetul Executiv al Asociatiei de Proprietari (Presedintele) cu privire la
contorizarea individuala (anexa nr. 1 a din Regulament). Comitetul Executiv/
Presedintele are obligatia sa aplice prevederile H.G. nr. 400/2003 art. 42 si sa
convoace de urgenta Adunarea Generala extraordinara a proprietarilor asociati.
Pana la data intrunirii Adunarii Generale Comitetul Executiv are obligatia sa
pregateasca Proiectul de Hotarare conform prevederilor de la art. 4 din
Regulament.
i) Proprietarul va permite persoanei sau persoanelor împuternicite de
Asociatia de Proprietari sa verifice indexul si starea sigiliilor montajului in
totalitatea sa.
In situatia in care proprietarul sau chiriasul acestuia nu permit accesul atunci
apartamentul respectiv va fi considerat apartament necontorizat individual.
2. Asociatia de Proprietari va face cunoscute conditiile de la pct. 1 lit. a-i
precum si conditiile stabilite conform prevederilor de la art. 4 tuturor
proprietarilor prin afisare la avizier.
Daca in urma contorizarii individuale apar diferente de citire a
consumului intre contorul de bransament si suma contoarelor individuale
diferente de ordinul a 15-30% datorita faptului ca necesarul de apa pe
imobil scade sub parametrii stabiliti la data proiectarii si executiei
bransamentului, asociatia de proprietari, va solicita furnizorului
redimensionarea contorului de bransament la parametrii de consum
actuali.
OBLIGATIILE PROPRIETARILOR INTR-O ASOCIATIE DE PROPRIETARI
OBLIGATIILE PROPRIETARILOR INTR-O ASOCIATIE DE
PROPRIETARI
1. Proprietarii din condominium, membrii ai Asociatiei de Proprietari au
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte statutul asociatiei.
b) sa se supuna hotararilor Adunarii Generale a asociatiei.
c) sa participe la Adunarile Generale ale asociatiei.
d) sa nu denigreze activitatea asociatiei in interiorul si exteriorul acesteia.
e) sa respecte orice angajament facut fata de asociatie.
f) sa participe, atunci cand este solicitat, la actiuni deosebite, de maxima
urgenta, corespunzatoare scopurilor asociatiei.
g) in conditii de neparticipare la luarea deciziilor si la desfasurarea
activitatilor in cadrul asociatiei, membrii respectivi nu trebuie sa aduca
prejudicii morale (jigniri, barfa, misto-uri, injuraturi, minciuni, interpretari
necuviincioase) celorlalti membri sau celor care desfasoara activitati pentru
asociatie.
2. Toti proprietarii si, dupa caz, chiriasii din condominium au urmatoarele
obligatii:
a) sa respecte hotararile Adunarii Generale ale Asociatiei de Proprietari; sa
contribuie la constituirea mijloacelor banesti si materiale ale asociatiei si sa
achite, in termenul stabilit (15 zile de la data afisarii sau cel mult 5 zile daca nu
exista fond de rulment), cota de contributie la cheltuielile lunare ale asociatiei,
comunicand in timp util comitetului executiv sau administratiei orice
modificari care influenteaza marimea acesteia (nr. de persoane, suprafata
echivalenta termic etc.).
b) sa contribuie la constituirea in avans a bugetului pentru cheltuielile pe cotaparte
indiviza (fond de reparatii etc.) prin achitarea cotei-parti corespunzatoare
prevazuta in listele lunare de plata, conform celor stabilite de Adunarea Generala
a proprietarilor.
c) proprietarii sau chiriasii au obligatia sa anunte administratia daca gazduiesc
persoane straine mai mult de 15 zile calendaristice intr-o singura luna sau frecvent
(constant, repetat), in vederea introducerii lor la plata cheltuielilor pe persoana ale
asociatiei pentru luna respectiva.
d) sa sesizeze orice problema de natura administrativa (persoane care locuiesc
clandestin, daune produse de unii membrii ai asociatiei sau de alte persoane etc.).
e) sa mentina in bune conditii elementele proprietatii comune; sa nu determine
cheltuieli nejustificate din contul asociatiei.
f) sa semnaleze orice problema care apare la instalatiile aflate in proprietate
comuna in cel mai scurt timp; daca este cazul, sa citeasca si sa instiinteze in scris
corect, lunar, indexul contoarelor proprii si sa-l inscrie in fisa de apartament;
g) pentru luarea in evidenta, sa inscrie in Cartea de Imobil a condominiului
(blocului) persoanele care locuiesc in apartamentul proprietate personala o
perioada mai mare decat limita legala (10 zile).
h) sa anunte orice modificare a titularului actului de proprietate, sa anunte
radierea din Cartea de Imobil a persoanelor care pleaca din imobil dupa o sedere
pe o perioada limitata in cadrul proprietatii detinute sau care parasesc adresa de
domiciliu o perioada de timp mai mare; la vanzarea proprietatii sale sa anunte
retragerea din Asociatia de Proprietari, noul proprietar putand semna acordul de
asociere, in forma sa, la data respectiva.
i) sa respecte regulile de comportament si de convietuire stabilite de Codul
civil/dreptul comun sau prin Regulamentul de Ordine Interioara al asociatiei
(ROI); sa respecte Regulamentul de Organizare si Functionare al asociatiei
(ROF).
j) proprietarii au obligatia sa anunte Comitetul Executiv despre intentia de a
schimba destinatia proprietatii individuale cerand asociatiei, in scris, acordul
de principiu si in mod obligatoriu acordul proprietarilor cu care se învecineaz ,
pe plan orizontal si vertical, precum si, daca este cazul, obligatia de a intocmi
si prezenta, in copie, toate documentele necesare desfasurarii unei alte activitati
(contracte, avize, etc.) in termen de 30 zile lucratoare de la obtinerea acordului.
k) daca este cazul, proprietarii spatiilor cu alta destinatie decat aceea de
locuinta sunt obligati ca in termen de 30 de zile lucratoare de la constituirea
Asociatiei de Proprietari sa prezinte Comitetului Executiv dosar cu copii de pe
contractele individuale cu furnizorii de servicii conform legilor in vigoare, sau
orice alt document care sa le justifice consumurile pe care le produc in cadrul
cladirii sau sa incheie Conventia anuala cu Asociatia de Proprietari, conform
prevederilor legale in vigoare.
l) sa mentina proprietatea individuala in stare de siguranta si functionare, pe
propria sa cheltuiala; sa se ingrijeasca de asigurarea proprietatii individuale.
Nici un proprietar sau chirias nu poate incalca sau prejudicia dreptul de
proprietate comuna sau individuala.
m) proprietarul unui apartament sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de
locuinta, cu un preaviz/instiintare de 15 zile, este obligat sa accepte accesul, in
spatiul sau, unui reprezentant al asociatiei, atunci cand este necesar sa se
inspecteze, sa se repare sau sa se inlocuiasca elemente din proprietatea comuna la
care se poate avea acces numai din spatiul respectiv inclusiv cu privire la
contoarele individuale. Fac exceptie cazurile de maxima urgenta cand nu este
necesar nici un preaviz.
PROPRIETARI
1. Proprietarii din condominium, membrii ai Asociatiei de Proprietari au
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte statutul asociatiei.
b) sa se supuna hotararilor Adunarii Generale a asociatiei.
c) sa participe la Adunarile Generale ale asociatiei.
d) sa nu denigreze activitatea asociatiei in interiorul si exteriorul acesteia.
e) sa respecte orice angajament facut fata de asociatie.
f) sa participe, atunci cand este solicitat, la actiuni deosebite, de maxima
urgenta, corespunzatoare scopurilor asociatiei.
g) in conditii de neparticipare la luarea deciziilor si la desfasurarea
activitatilor in cadrul asociatiei, membrii respectivi nu trebuie sa aduca
prejudicii morale (jigniri, barfa, misto-uri, injuraturi, minciuni, interpretari
necuviincioase) celorlalti membri sau celor care desfasoara activitati pentru
asociatie.
2. Toti proprietarii si, dupa caz, chiriasii din condominium au urmatoarele
obligatii:
a) sa respecte hotararile Adunarii Generale ale Asociatiei de Proprietari; sa
contribuie la constituirea mijloacelor banesti si materiale ale asociatiei si sa
achite, in termenul stabilit (15 zile de la data afisarii sau cel mult 5 zile daca nu
exista fond de rulment), cota de contributie la cheltuielile lunare ale asociatiei,
comunicand in timp util comitetului executiv sau administratiei orice
modificari care influenteaza marimea acesteia (nr. de persoane, suprafata
echivalenta termic etc.).
b) sa contribuie la constituirea in avans a bugetului pentru cheltuielile pe cotaparte
indiviza (fond de reparatii etc.) prin achitarea cotei-parti corespunzatoare
prevazuta in listele lunare de plata, conform celor stabilite de Adunarea Generala
a proprietarilor.
c) proprietarii sau chiriasii au obligatia sa anunte administratia daca gazduiesc
persoane straine mai mult de 15 zile calendaristice intr-o singura luna sau frecvent
(constant, repetat), in vederea introducerii lor la plata cheltuielilor pe persoana ale
asociatiei pentru luna respectiva.
d) sa sesizeze orice problema de natura administrativa (persoane care locuiesc
clandestin, daune produse de unii membrii ai asociatiei sau de alte persoane etc.).
e) sa mentina in bune conditii elementele proprietatii comune; sa nu determine
cheltuieli nejustificate din contul asociatiei.
f) sa semnaleze orice problema care apare la instalatiile aflate in proprietate
comuna in cel mai scurt timp; daca este cazul, sa citeasca si sa instiinteze in scris
corect, lunar, indexul contoarelor proprii si sa-l inscrie in fisa de apartament;
g) pentru luarea in evidenta, sa inscrie in Cartea de Imobil a condominiului
(blocului) persoanele care locuiesc in apartamentul proprietate personala o
perioada mai mare decat limita legala (10 zile).
h) sa anunte orice modificare a titularului actului de proprietate, sa anunte
radierea din Cartea de Imobil a persoanelor care pleaca din imobil dupa o sedere
pe o perioada limitata in cadrul proprietatii detinute sau care parasesc adresa de
domiciliu o perioada de timp mai mare; la vanzarea proprietatii sale sa anunte
retragerea din Asociatia de Proprietari, noul proprietar putand semna acordul de
asociere, in forma sa, la data respectiva.
i) sa respecte regulile de comportament si de convietuire stabilite de Codul
civil/dreptul comun sau prin Regulamentul de Ordine Interioara al asociatiei
(ROI); sa respecte Regulamentul de Organizare si Functionare al asociatiei
(ROF).
j) proprietarii au obligatia sa anunte Comitetul Executiv despre intentia de a
schimba destinatia proprietatii individuale cerand asociatiei, in scris, acordul
de principiu si in mod obligatoriu acordul proprietarilor cu care se învecineaz ,
pe plan orizontal si vertical, precum si, daca este cazul, obligatia de a intocmi
si prezenta, in copie, toate documentele necesare desfasurarii unei alte activitati
(contracte, avize, etc.) in termen de 30 zile lucratoare de la obtinerea acordului.
k) daca este cazul, proprietarii spatiilor cu alta destinatie decat aceea de
locuinta sunt obligati ca in termen de 30 de zile lucratoare de la constituirea
Asociatiei de Proprietari sa prezinte Comitetului Executiv dosar cu copii de pe
contractele individuale cu furnizorii de servicii conform legilor in vigoare, sau
orice alt document care sa le justifice consumurile pe care le produc in cadrul
cladirii sau sa incheie Conventia anuala cu Asociatia de Proprietari, conform
prevederilor legale in vigoare.
l) sa mentina proprietatea individuala in stare de siguranta si functionare, pe
propria sa cheltuiala; sa se ingrijeasca de asigurarea proprietatii individuale.
Nici un proprietar sau chirias nu poate incalca sau prejudicia dreptul de
proprietate comuna sau individuala.
m) proprietarul unui apartament sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de
locuinta, cu un preaviz/instiintare de 15 zile, este obligat sa accepte accesul, in
spatiul sau, unui reprezentant al asociatiei, atunci cand este necesar sa se
inspecteze, sa se repare sau sa se inlocuiasca elemente din proprietatea comuna la
care se poate avea acces numai din spatiul respectiv inclusiv cu privire la
contoarele individuale. Fac exceptie cazurile de maxima urgenta cand nu este
necesar nici un preaviz.
miercuri, 18 iunie 2014
PROGRAMUL DE MASURI PENTRU ANUL 2014
PROGRAMUL DE MASURI pentru anul 2014
aprobat de catre Adunarea Generala din data de 10.05.2014
· Majorarea fondului de reparatii, care in prezent este de 17.201 lei, la 48.000 lei, urmand ca sumele sa fie retinute pe listele de intretinere, in majoritate, in lunile de vara;
· Introducerea in planul de reparatii a inlocuirii esalonate a coloanelor verticale de apa calda si rece, pe masura ce apar avarii la acestea;
· La fiecare scara sa ramana disponibila o uscatorie pentru utilizarea de catre toti locatarii care doresc acest lucru, asa cum s-a hotarat, de altfel si in sedinta comitetului executiv.
· Verificarea, in apartamente, a corectitudinii montajului si a functionarii contoarelor de apa calda si rece, in special la cei care refuza sa accepte citirea contoarelor de catre reprezentantul asociatiei , care are aceasta sarcina.
· In cazul constatarii defectarii a cel putin unui contor, defectiune nesesizata asociatiei, sau a montarii defectuoase a contoarului (un montaj care permite consumul de apa inainte de contoar) calculul consumului de apa se va face in conformitate cu normele legale pentru necontorizati, adica 5 m.c la apa rece si 3,5 m.c. la apa calda, de persoana /luna.
· Cantitatile de apa calda si rece facturate pe bloc, care depasesc cantitatile citite/raportate de apartamente, se considera consum pe partile comune si se vor repartiza, in continuare, pe listele de intretinere dupa cota parte indiviza din proprietatea comuna.
· Cota procentuala de penalizare a restantierilor se va mentine la nivelul de 0,1% pe fiecare zi de intarziere, la toate sumele datorate ( intretinere, fond de rulment, fond de reparatii);
· La plata cheltuielilor de intretinere, pentru restantieri, se va incasa mai intai 30% , din suma disponibila a platitorului, in contul penalitatilor, iar restul sumei disponibile se va incasa in contul intretinerii restante incepand cu luna cea mai departata de data achitarii.
· Executerea silita, in caz de neplata a intretinerii restante in valoare de 17.910 lei, a apartamentului nr. 245 – scop in care s-a aprobat de catre Adunarea Generala pentru cheltuirea, din fondul special, a sumelor necesare actiunilor judecatoresti si executorii (inclusiv a succesiunii), sume ce se vor recupera integral, prin vanzarea apartamentului, de catre executorul judecatoresc.
· S-a aprobat acordul de principiu al Adunarii Generale pentru demararea actiunii de solicitare a ofertelor si apoi, functie de decizia majoritara pe fiecare scara, montarea apometrelor cu citire prin radio,in scopul de a elimina citirile lunare si procentul mare de eroare datorat citirilor necorespunzatoare sau necitirilor apometrelor existente.
sâmbătă, 24 mai 2014
Asociatia a fost infiintata in anul 2001, este situata in Bucuresti, Str. Sibiu Nr. 1, Sector 6, suntem o comunitate de 294 de apartamente (cam cat un sat) si este fomata dintr-un bloc de 8 scari cu 9 etaje
Pe aceasta cale incercam sa tinem legatura cat mai mult atat cu membrii asociatiei noastre cat si cu eventualii nostrii colaboratori din diverse domenii de activitate cum ar fi : instalatii sanitare, electrice, gaze naturale, avocati, firme de recuperare datorii, servicii de dezinsectie, administrare , curatenie si tot ceea ce tine de o
buna intretinere si functionare a condominiului nostru.
De aceea va rugam sa lasati aici sau pe emailul : as.propr.bl.c5.sibiu1@gmail.com ofertele de pret, colaborare sau alte materiale publicitare in care va faceti cunoscuta activitatea. De asemeni ar fi un plus in alegerea ofertelor dumneavoastra daca ati adauga si marturii ale satisfactiei clientilor cu care ati colaborat.
Asteptam din partea membrilor asociatiei orice propunere, sesizare sau reclamatie in legatura cu personalul ce deserveste asociatia.
Va asteptam cu interes comantariile, propunerile si observatiile dumneavoastra.Cu stima, Presedintele Comitetului Executiv, Catalin Turcanu
Abonați-vă la:
Postări (Atom)